• communicationroute4

RS voor jongeren!

Het depart routier, ofwel rovertrek, is de laatste etappe op het pad van progressie van de voortrekker. Maar het is niet het einde, het is het begin van een nieuw leven. «Depart Routier » betekent « het vertrek van de voortrekker ». Wanneer een jong hert zijn ouders verlaat, heeft hij alles meegekregen en zo goed als alles geleerd om zijn plan te trekken in de ruige wildernis, waar hij zelf zal moeten strijden om te overleven. Zo vertrekt ook de voortrekker - na heel zijn scouts- en voortrekkerscarrière en na een voorbereiding van zijn rovertrek- als man in de wildernis van de maatschappij en als pelgrim op de weg van zijn leven.

Na het vertrek kijkt de familie van het hert niet meer om naar hun jong, daar het een volwassen hert is geworden. Heel snel zal de grootte, de schoonheid en de omvang van zijn gewei dat van zijn ouders overtreffen. Weldra is het zijn beurt om als koning over het woud te regeren en als dienaar zijn familie te leiden. En zo laat ook de route de voortrekker los... de voortrekker die man is geworden, die begrepen heeft wat het is om te geven zonder iets terug te verwachten, die begrepen heeft dat men op zijn woord een stad moet kunnen bouwen.

Net zoals het hert tijdig vertrekt, moeten wij tijdig vertrekken. We moeten niet wachten tot wanneer ons gewei helemaal is volgroeid, want dan zullen we heel wat kansen en mogelijkheden hebben laten schieten. Ons leerproces zal veel trager gaan, daar we heel die tijd op onze lauweren hebben gerust, en we concreet niet bezig waren met de voorbereiding van ons vertrek als man. Na ons RP-engagement of na het moment dat we concreet de dienst opnemen, mogen we onze progressie zeker niet stoppen en moeten we ze dringend aanvatten - indien dat nog niet het geval was. Het pad – en ook het enige pad – dat de voortrekkerij dan aanreikt, is de weg richting het RS-engagement. Ook al kan een concreet vertrek voor een jonge kerel dan nog ver lijken, toch is het dit het pad dat hem op een aardig tempo vooruit stuwt. Met je geestelijk leidsman en je RS-routepeter vat je een concrete en tastbare weg van progressie aan. De tekst van het RS is zo compleet dat je stap voor stap elk aspect kan behandelen en op het einde zeker bent dat je klaar zult zijn je zelfstandig in de wildernis te wagen.

Op het nemen van de rovertrek staat geen leeftijd. Voor iedereen zal dit vertrek op een ander moment van zijn leven plaats vinden. Het is nooit te laat, ook niet voor een vader die intussen vier kinderen heeft. Het zal hem helpen om zijn alledaagse leven met meer liefde en meer moed op te nemen. Maar we mogen niet vergeten dat het RS engagement er is gekomen voor jongeren. Het is er om ons dan - wanneer we het meeste nodig hebben - te helpen op onze weg naar “man zijn”, zoals God ons geschapen heeft en zoals hij ons roept.

Wanneer je klaar bent om op elke vraag van het RS-engagement - vol overtuiging en bewust van de inhoud - “ja” te antwoorden, ben je klaar om deze weg als man aan te vatten en je rovertrek te volbrengen.

Je hebt je belofte als scout ooit afgelegd. Ben je bereid deze belofte opnieuw en bewust af te leggen als (jong-)volwassen man?

CNR Reinoud De Brant, RS,

Les Contamines 29 dec 2016