• communicationroute4

Rover Scouts worden, een getuigenis

Dernière mise à jour : 4 janv. 2021

In Avioth wou Wouter S. zijn RS-engagement nemen. Het RS-engagement is het engagement van de voortrekker, dat na de aspiranten tijd in stam, na de 3-jaar dienst als leider of elders, wordt genomen als engagement van een jongvolwassen. Na al die jaren zegt de voortrekker:

“Ik heb begrepen wat het is om voortrekker te zijn! Ik heb begrepen dat het leven niet draait rond mezelf, maar draait rond me in te zetten voor anderen! Ik heb begrepen wat de scoutsbelofte betekent en ik vernieuw deze met plezier! Daarom wil ik dit Rs-engagement nemen, en heel mijn leven in scoustgeest verder zetten! Ik wil me inzetten als een held, als een heilige!”

Wouter was afgelopen jaren troepleider in de 7e Brussel. Vandaag is hij voorzitter van mars voor het leven. Hij schreef deze brief aan de RS-gemeenschap en ging ermee akkoord om deze brief ook met jullie te delen. Zijn RS-engagement kon eerder niet plaats vinden op de Belgojam en nu ook niet in Avioth. Hij zal zijn RS-engagement nemen op de eerst volgende route-activiteit.

Sint-Pieters-Leeuw, 18 oktober 2020

Waarde RS-gemeenschap van de Europascouts en -Gidsen,

In september 2015, zesde middelbaar, begon ik aan mijn weg bij de voortrekkers; uit de vele mogelijke roverscouts zocht ik mij een route-peter uit. Hierover heb ik enkele weken nagedacht, maar mijn keuze bleek goed te zijn. Mijn route-peter en ik hebben twee sterk verschillende persoonlijkheden, maar desondanks, of beter dankzij dat, ben ik enorm veel gegroeid in deze 5 jaar. Nadat ik ook een geestelijke begeleider vond nam ik het EP-engagement aan en uiteindelijk twee jaren later ook mijn RP.

De vijf voorbije jaren als jonge voortrekker - op zoek naar mijzelf - waren absoluut niet de makkelijkste. Wat is het doel van het leven? Maar concreter, wat is het doel van mijn leven? Wat is voor mij de plaats van de Heer Jezus Christus? Wat vraagt Hij van mij? Wat is mijn roeping, mijn missie? Uiteindelijk komt het erop neer; waarvoor wil ik mijn leven geven?

De zoektocht naar mijzelf was in wezen een zoektocht naar Christus; hoe meer ik Hem leerde kennen, hoe meer ik ook mezelf leerde kennen. Door Zijn Moeder en onze Moeder de Heilige Maagd Maria, door wie de Heiland op aarde is gekomen, werd ik gered en Zij heeft mij tot bij Hem geleid.

In defensione Regni Christi, ter verdediging van het Rijk van Christus: Daarvoor wil ik mijn leven geven. Te beginnen met het nederig vervullen van mijn dagelijkse plichten; niet voor mijzelf maar voor mijn gezin en uiteindelijk voor Christus. De Roverscout heeft net dat als doel: zijn leven geven voor Christus door te leven voor anderen en niet voor zichzelf. Uiteindelijk is dit de roeping van elke katholieke christen: het streven naar heiligheid.

Het Rijk van Christus vestigen en verdedigen in onze wereld is een strijd die we zullen winnen: de Heer heeft de wereld al veroverd, en Onze-Lieve-Vrouw van Fatima beloofde dat op het einde het Onbevlekt Hart van Maria zal zegevieren. Maar toch: Hij rekent op ons. Dit is waarom ik me wil aansluiten bij de RS-gemeenschap; om de levensstaat die ik wens aan te nemen te bevestigen, wetende dat ik maar een arme zondaar ben. Net zoals jullie allen wil ik mijn leven geven voor Christus ad vitam aeternam, omdat Hij eerst Zijn leven heeft gegeven voor ons.

Buona strada,

Wouter, RP

Heb je zin om meer te weten te komen over het RS-engagement? Neem contact op met een clanleider of voortrekker leider uit je buurt. Ga even naar de site van route europascouts.be/route en bekijk de videos / artikels over de progressie van de route.