Takken

Bevers

ijverig en blij!

Wie zijn we

De scoutsmethode betreft het kind en de jongere (vanaf 6 jaar) in zijn geheel inclusief in zijn christelijke dimensie. Het Europese scoutisme heeft als natuurlijke roeping de opening op het leven en wil resoluut op zijn plaats blijven als complement van de familie en de school. Als actieschool en leergemeenschap, beoogt het de vorming van de jongeren door de jongeren, in homogene leeftijdsgroepen, vooral doorheen openluchtactiviteiten, in de natuur en onder toezicht van opgeleidde volwassenen die bewust zijn van hun verantwoordelijkheid. We zijn met 55 000, verdeeld over 18 landen, binnen de Internationale Unie van de Europascouts en -gidsen.

Onze takken
Van 6 tot 8 jaar: De Bevers

Bevers, wat zijn wij? IJverig en blij!

Met de kolonie beleven we duizend en één avonturen gebaseerd op het verhaal van “vrienden van het bos”, doorheen kleine spelen, knutselwerk, en natuur activiteiten… De Grote Bevers leiden ons in deze avonturen en helpen ons voorruit te gaan. Klein “bevertje” als we aankomen, worden we “bever” als we onze belofte doen. Stap na stap gaan we, met de hulp van elkaar, van de bron naar de vijver, langs beek en waterval.

Meer weten over de bevers

Van 8 tot 12 jaar: De Welpen en de Meisjeswelpen

Geniet van het leven door JE BEST te doen!

Spelen, iets scheppen met je handen, verhalen vertellen of met gebaren uitbelden, zingen, kamperen, de wereld verkennen. Met de heilige Franciscus, je ogen en oren openen voor de wonderen van de natuur. In het spoor van Mowgli, beleef verhalen van het Jungle Book, om lenig, slim en handig te worden.

Van 12 tot 17 jaar: De verkenners en gidsen

Het hartstochtelijke avontuur door ALTIJD PARAAT te zijn!

Binnen een kleine groep vrienden echte verantwoordelijkheden toevertrouwd krijgen! In het bos kamperen, installaties bouwen, op exploratietocht vertrekken, echte avonturen beleven, rond het kampvuur samenkomen voor de wake, dit alles aan de zijde van Jezus, in vreugde en broederlijke vriendschappen. In de stilte van de natuur het Scheppingslied ontdekken. Wordt dan een verantwoordelijk jongere waarop de gemeenschap al op rekent!

Na 17 jaar: de Voortrekkers en Voortreksters

Krijg de smaak van het grote te pakken door het DIENEN van je broeders en zusters!

Dynamische (raften, kanoën, parachutespringen, speleologie, trekking…) en technische activiteiten doen, wordt de uitvoerder van je eigen leven, je zin van verantwoordelijkheid ontwikkelen ten dienste van nieuwe solidariteit (hulp aan minderbedeelden, aan mensen met een handicap, aan vakantieloze jongeren…). De vrijheid, de vriendschap, de vreugde, ontmoetingen, diensten, werven waar je jeugdigheid een kans is en onze vorming een troef!